
Wyniki konkursów filmowych 19. KFG. Grand Prix dla filmu „Otnovo Sum Tuk” (Here I am again)
Blisko 50 dokumentów zagranicznych i 10 krajowych wzięło udział w konkursach filmowych 19. Krakowskiego Festiwalu Górskiego. Oto werdykt jury.
Podczas uroczystej gali wręczenia nagród 5 grudnia 2021 roku, poznaliśmy zwycięzców dwóch konkursów filmowych, międzynarodowego i polskiego. Grand Prix zdobył film „Here I am again” opowiadający historię bułgarskiego himalaisty Bojana Petrowa. Oto pełna lista zwycięzców wraz z komentarzami jury.
***
Międzynarodowy Konkurs Filmowy
Grand Prix 19. KFG (główny sponsor PZU)
Główną nagrodę filmową 19. KFG jury, w składzie Małgorzata Lebda, Sławomir Batyra, Wojciech Kozakiewicz i Dariusz Załuski, przyznało dokumentowi „Otnovo Sum Tuk” (Here I am again) w reżyserii Polly Guentchevy. Bohaterem obrazu jest bułgarski himalaista Bojan Petrow, który zaginął na stokach Shisha Pangmy w 2018 roku.

W uzasadnieniu jury pisze (Dariusz Załuski):
To film, który bardzo poruszył wszystkich z nas. Autorce udało się stworzyć szczery i wnikliwy portret bohatera. Jednak wprowadza nas w jego świat pełen pasji, miłości, determinacji z perspektywy zbliżającej się tragedii. To sprawia, że relacja z bohaterem nabiera wyjątkowego, głęboko ludzkiego wymiaru. Istotna wydaje się wielowymiarowość obrazu. To opowieść też o tych, którzy pozostają w domu, którzy czekają, którzy mają nadzieję wbrew wszystkiemu, a w obliczu tragedii – nie zapominają.
The Best Mountaineering Film / Najlepszy Film Górski
Sławomir Batyra:
Dzięki cierpliwej obserwacji kamery mamy okazję przyglądać się życiu głównej bohaterki. Twórcy opowiadają o najważniejszych wartościach w życiu, używając wyjątkowo subtelnych środków. Interesujące, że w wielu filmach prezentowanych w tegorocznym konkursie mocno wybrzmiewa temat pandemii. Podobnie i w tym włoskim obrazie. Tu jednak udało się spleść go z intymną historią życia Roberty, matki dwójki dzieci, która po tragicznej śmierci męża prowadzi schronisko górskie. To też opowieść o miłości, w tym miłości do gór, a także o porozumieniu ponad gatunkami (labrador!).
Best Climbing Film / Najlepszy Film Wspinaczkowy

Małgorzata Lebda:
Doceniliśmy piękno osobistej historii, poprzez którą opowiedziano o kwestiach uniwersalnych: więzach rodzinnych, poszukiwaniu korzeni, poszukiwaniu własnego sposobu na życie, determinacji, połączeniu z naturą. To film o wspinaniu, który usuwa na bok ego bohatera, żeby przenieść uwagę na świat. Robi to czule, podkreślając, że wspinanie może być – a w tych najlepszych wydaniach jest – sztuką.
Best Exploration/Adventure Film / Najlepszy film w kategorii Przygoda i Eksploracja

Wojciech Kozakiewicz:
Pięknie zrealizowana historia dwóch przyjaciół eksplorujących dziewicze szczyty Karakorum. Jak sami mówią w filmie: “my tu tylko przyszliśmy jeździć na nartach, nie dorabiamy do tego jakiejś filozofii”. Jury doceniło kunszt realizacji filmu w bardzo wymagających warunkach wysokogórskich.
Best Culture/People/Nature Film / Najlepszy film w kategorii Kultura, Przygoda, Człowiek
- „Prima Ascesa. La Montagna Creata Dall”Uomo”, reż. Leonardo Panizza

Małgorzata Lebda:
Włoski obraz doceniliśmy za udaną próbę włączenia się w dyskusję o trwających zmianach klimatu i naszej odpowiedzialności za nie. Góra, na którą wspinają się bohaterzy, staje się tu niewygodną metaforą, niewygodną wizualizacją naszej przyszłości. To film – musimy ostrzec – dotkliwy, uwierający, pozostający w pamięci. Jest w tym dystopijnym obrazie jeszcze włoski humor, duch anarchii, ale i pytanie rzucone nie tylko ludziom gór: jakie będą nasze wyprawy przyszłości?
Honorable Mention Award / Wyróżnienie
Małgorzata Lebda:
To barwna, wielowymiarowa opowieść o miłości do ludzi, do gór, do życia. Doceniliśmy subtelne prowadzenie obrazu i narracji w tym filmie. W czasie seansu rodzi się pytanie – w jaki sposób opowiadać o sprawach tak trudnych jak choroba (rak)? Autorzy filmu, a nade wszystko bohaterka, podpowiada: może tak jak tu – oddając głos życiu.
***
Polski Konkurs Filmowy
I Nagrodę w polskim konkursie przyznano dokumentowi „Artur Guma” w reż. Damiana Bartoszka i Agnieszki Koryckiej-Sobotki.
Wojciech Kozakiewicz:
Intymna, opowiedziana prostymi środkami, historia z ogromną siłą rażenia. Obraz, który przeszywa, pozostaje na długo w głowie, każe zadawać sobie pytania o solidarność, wspólnotę, granice poświęcenia, i w końcu to trudne z pytań – o mechanizmy wykluczenia. Jury doceniło niezwykłą wrażliwość twórców w opowiedzeniu tak subtelnej historii.

II Nagrodą wyróżniono „Zniknięcie Janusza Klarnera” w reż. Franciszka Berbeki.
Małgorzata Lebda:
Punktem wyjścia tej filmowej narracji jest rozpalająca wyobraźnię historia zdobycia szczytu Nanda Devi East w Himalajach. Doceniliśmy piękno i poetyckość tego obrazu. To nieco ponad jedenaście minut trzymającego w napięciu dokumentu, który nie epatuje wstrząsającą historią, ale pozwala wybrzmieć niuansom i detalom. Bohaterką staje się góra, której oddaje się szacunek. Minimalizm w poruszającej i inspirującej odsłonie.